ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ CONNECT - ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Στο πλαίσιο της υλοποίησης ευρωπαϊκών και εθνικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τον φυσικό πλούτο της περιοχής και με στόχο τόσο την ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης όσο και την άσκηση στις αρχές της ενεργού πολιτότητας, το σχολείο μας διοργάνωσε με τη συνδρομή του ΑΣΔΑ μια έρευνα στο πεδίο σε ένα τμήμα του Ποικίλου Όρους, που προσφερόταν για τον σκοπό αυτό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Connect Horizon 2000-2002 Science with and for Society, με υπεύθυνες καθηγήτριες την Αθηνά Καραντίνου και την Παναγιώτα Αλεξοπούλου και με μαθητές της Β΄Γυμνασίου.

Το Ποικίλο Όρος αποτέλεσε το επίκεντρο του ενδιαφέροντος και της μελέτης των μαθητών, οι οποίοι μετά από αναζήτηση σε ψηφιακές και έντυπες πηγές, παρουσιάσεις και συζητήσεις είχαν σχηματίσει μια θεωρητική εικόνα για τα βασικά ζητήματα που διαμορφώνουν τη «φυσιογνωμία» του, ενώ είχαν θέσει ως βασικό διακύβευμα τη συμβολή στη σωτηρία του.

Έτσι, κρίθηκε πως η έρευνα στο πεδίο θα προσέφερε την ανάλογη βιωματική διάσταση στην εργασία τους, καθώς η συλλογή προσωπικών εμπειριών είναι ιδιαίτερα πολύτιμη. Όταν όμως αυτή η έρευνα γίνεται με την αρωγή ενός επιστήμονα ο οποίος γνωρίζει το πεδίο και μπορεί να κατευθύνει τη ματιά των μαθητών στα κατάλληλα σημεία, τότε τα οφέλη πολλαπλασιάζονται.

Συνοδός τωνμαθητών και των εκπαιδευτικών υπήρξε ο Παναγιώτης Γεωργόπουλος, εκπρόσωπος του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Δυτικής Αθήνας, υπεύθυνος πολιτικής προστασίας του συνδέσμου και των θεμάτων πρασίνου του Ποικίλου όρους. Οι τομείς τους οποίους επέλεξε να αναδείξει αφορούν:

  • τις εργασίες αναδασώσεων και παρεμβάσεων σε ζητήματα διατήρησης της βιοποικιλότητας
  • τις ανθρώπινες παρεμβάσεις πρωτογενείς και δευτερογενείς και τις θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις τους
  • τα προβλήματα φυτοπαθολογίας, ασθενειών και τα προβλήματα που δημιουργούν
  • το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και την επίδρασή του στη βλάστηση του Ποικίλου Όρους
  • ασκήσεις προσανατολισμού στο χώρο με χάρτες και GPS(κινητά) ή πυξίδες
  • τον προσδιορισμό γεωγραφικών θέσεων ιστορικής σημασίας από την αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή

Οι μαθητές παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον την παρουσίαση όλων των θεμάτων, φωτογράφισαν τα σημεία που θεώρησαν σημαντικά για τη συνολική συζήτηση στην ολομέλεια, εντόπισαν πολλά διαφορετικά είδη της τοπικής χλωρίδας και, εφαρμόζοντας τη φωτο-αναζήτηση, μάθαιναν το όνομα του εκάστοτε φυτού, πληροφορίες γι΄ αυτό, και συναφείς εικόνες του. Διαμόρφωσαν έτσι ένα ομαδικό ψηφιακό φυτολόγιο.

Εντόπισαν επίσης προβλήματα που απαιτούν επιτακτικές λύσεις όπως η ρίψη σκουπιδιών και ο κίνδυνος από τις καλοκαιρινές πυρκαγιές που έχουν κάψει ήδη ένα τμήμα του δάσους.

Παράλληλα, μελετώντας τους χάρτες του δήμου και με τη βοήθεια της κ Καραντίνου ως τεχνολόγου, δημιούργησαν ένα πρόπλασμα/μακέτα του Όρους με τους πέτρινους όγκους του, την ποικίλη χλωρίδα και το μονοπάτι που ακολουθήσαμε.

Παναγιώτα Αλεξοπούλου

DSC00267

DSC00317

DSC00274

DSC00309

DSC00315

DSC00340

20230404 101305

DSC00370

Screenshot 20230324-162700 Google

Screenshot 20230324-172437 Google

 

Πρόσθετες πληροφορίες