3η Ροή Erasmus
Πρόγραμμα Erasmus+ KA1
Ενδοσχολικό Σεμινάριο 3ης ροής στο Μπαθ/Ηνωμένο Βασίλειο
Πραγματοποιήθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου 2019 το ενδοσχολικό σεμινάριο της τρίτης ροής του Προγράμματος Erasmus + Δράση ΚΑ1, η οποία έλαβε χώρα στο Μπαθ/Ηνωμένο Βασίλειο, το χρονικό διάστημα από 24 – 28 Ιουνίου 2019.
Στο σεμινάριο μας, που είχε σαν θέμα «Αναζητώντας Πρακτικές Συμπερίληψης», παραβρέθηκαν οι καθηγητές του σχολείου μας, ενώ μάς τίμησε με την παρουσία της η Σύμβουλος Επιστημονικής Καθοδήγησης κα Μακρή Δήμητρα, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου κλάδου ΠΕ 80 – Οικονομίας.
Στην ροή συμμετείχαν οι καθηγήτριες Καραντίνου Αθηνά και Κόχιλα Παναγιώτα, οι οποίες παρουσίασαν τις εμπειρίες τους από τις επισκέψεις τους σε δύο συμπεριληπτικά σχολεία στην περιοχή Bath της Αγγλίας, του Δημοτικού Σχολείου Welton Primary School και του Γυμνασίου Somervale School, όπου κατέγραψαν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με το περιβάλλον της τάξης, τη διαμόρφωση των εσωτερικών και εξωτερικών χώρων των σχολείων, τη γενική υποστήριξη των παιδιών μέσα από εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς, λογοθεραπευτές, ψυχολόγους και άλλο ειδικευμένο προσωπικό, την πρόσβαση τους στις σπουδές και στον χώρο εργασίας καθώς και την προετοιμασία τους για την αντιμετώπιση των αναγκών της ενήλικης καθημερινής ζωής.
Μέσα από τις παραπάνω επισκέψεις και τη σύντομη γνωριμία με το αγγλικό εκπαιδευτικό σύστημα αντλήθηκαν ιδέες για τη διαχείριση της τάξης καθώς και καλές πρακτικές, η εφαρμογή των οποίων μπορεί να επιτύχει τη συμπερίληψη και στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο.
Συμμετοχή σε Επιστημονική Ημερίδα στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ
Στο πλαίσιο του εγκεκριμένου προγράμματος ERASMUS+KA1 «Το σχολείο είναι… ΕΝ ΤΑΞΕΙ» η παιδαγωγική ομάδα του σχολείου μας συμμετείχε στην Επιστημονική Ημερίδα που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ στο Αμφιθέατρο του (Κτίριο 8), τη Δευτέρα 13 Μαΐου 2019, ώρα 12.00-15.00 με θέμα: «ΟΛΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ! ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΟΛΟΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ!». Την επιστημονική επιτροπή αποτελούσαν η καθηγήτρια και πρόεδρος Δ.Σ. Ε.Ι. Παστέρ κα Φωτεινή Στυλιανοπούλου, η Δρ. Δήμητρα Μακρή και ο Δρ. Ιωάννης Μακρής. Την εκδήλωση πλαισίωσε με τα τραγούδια της η ορχήστρα «Ηχόχρωμα» του Ιδρύματος Εργαστηρίου Λίλιαν Βουδούρη.
https://diavlos.grnet.gr/room/2701?eventid=6135&vod=6265_session
Η παρουσίαση εκπαιδευτικών εργαλείων και καλών πρακτικών για τη σχολική τάξη έγινε σε συνεργασία με τις παρακάτω ομάδες έργου των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Erasmus+.
Αρχικά το 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου περιέγραψε εκπαιδευτικά παιχνίδια και αναφέρθηκε στη χρήση ΤΠΕ καθώς και στις σύγχρονες προσεγγίσεις πάνω στο σχολείο της συμπερίληψης.
Έπειτα το 2ο ΕΠΑΛ Γαλατσίου αναφέρθηκε στη διαφοροποιημένη διδασκαλία και παρουσίασε εκπαιδευτικές τεχνικές με ψηφιακά εργαλεία και παιχνίδια πολιτιστικής επίγνωσης. Επίσης αναφέρθηκε σε στρατηγικές διαχείρισης τάξεων μικτών ικανοτήτων σε διαπολιτισμικά περιβάλλοντα.
Ακολούθως το 1ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου έδειξε σε βίντεο το εκπαιδευτικό παιχνίδι «κυνήγι θησαυρού» στο οποίο συμμετείχαν μαθητές του και είχε το θέμα «Ψηλαφώντας την πόλη μας». Επίσης μαθητές του θεατρικού ομίλου του σχολείου αναπαρέστησαν με σύντομο δρώμενο το δράμα των προσφύγων και τον αγώνα ένταξης και επιβίωσης τους μέσα στη σύγχρονη κοινωνία.
Στη συνέχεια το 6ο Γυμνάσιο Πετρούπολης με τη διευθύντρια κα Φιλοσόφου Ελένη και τις εκπαιδευτικούς κα Παπασταμάτη Αργυρώ και κα Χάνου Φραντζέσκα παρουσίασε τη δωρεάν χρήση και εφαρμογή διαδικτυακών εργαλείων και τρόπους ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών μέσα σε μία διαφοροποιημένη διδασκαλία.
Επιπρόσθετα οι εκπαιδευτικοί κα Γιατρά Αγγελική και κα Γκουβιέρου Ναταλία ανέλυσαν τρόπους για την ενίσχυση της δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης, επικοινωνίας και συνεργασίας μέσα στο σχολείο με στόχο την ανάπτυξη θετικού κλίματος συνεργασίας και αλληλεπίδρασης σε συμπεριληπτικές τάξεις. Τονίστηκε τέλος η σημασία της καλλιέργειας των παραπάνω ικανοτήτων για την προώθηση των ευρωπαϊκών αξιών της ισότητας, του σεβασμού, της αλληλεγγύης και της ανεκτικότητας και τη δημιουργία του ιδανικού, αυριανού πολίτη.
Στο σημείο αυτό ο Δρ. Ιωάννης Μακρής αναφέρθηκε στις εμπειρίες του από την ανάπτυξη δράσεων συμπερίληψης και τη συνεργασία του με το Ίδρυμα Εργαστήρι – Λίλιαν Βουδούρη.
Κατόπιν το 1ο Γυμνάσιο Καματερού μίλησε για τη σύμπραξη του με το ίδρυμα «Η Θεοτόκος» και παρουσίασε εκπαιδευτικό υλικό με διδακτικές ενότητες και φύλλα εργασίας για την ένταξη στη σχολική τάξη μαθητών με ειδικές ανάγκες. Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με τους μαθητές του 2ου ΕΠΑΛ Γαλατσίου που παρουσίασαν τις εργασίες τους και ανέγνωσαν ποιήματα πάνω στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Πρόγραμμα Erasmus+ KA1 Το σχολείο είναι εν...τάξει
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ERASMUS+ KA1
Το σχολείο μας επιλέχτηκε να συμμετέχει στη δράση ΚΑ1 του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+
Η Βασική Δράση 1/ ΚΑ1του Erasmus+ αφορά στην μαθησιακή κινητικότητα προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης και προσφέρει την ευκαιρία σε στελέχη σχολικών μονάδων δημοσίων και ιδιωτικών φορέων (σχολεία) να βιώσουν μια μαθησιακή εμπειρία σε μια άλλη χώρα.
Οι συμμετέχοντες μέσω των δραστηριοτήτων που προσφέρουν τα σχέδια μαθησιακής κινητικότητας έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους.
Δίνεται επίσης η δυνατότητα να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες, να έρθουν σε επαφή με μια νέα κουλτούρα και πολιτισμό και να αναπτύξουν το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας.
Ειδικότερα, το εγκεκριμένο σχέδιο που θα υλοποιήσει το σχολείο μας έχει τον τίτλο «ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝ…ΤΑΞΕΙ» και θα ολοκληρωθεί το Νοέμβριο του 2019. Επτά εκπαιδευτικοί του σχολείου μας θα επιμορφωθούν από πιστοποιημένους φορείς στο εξωτερικό σε θέματα σχετικά με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην τάξη καθώς και τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού που προωθεί την δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Μετά το τέλος του προγράμματος θα γίνει παρουσίαση των αποτελεσμάτων στην σχολική κοινότητα μέσω εσωτερικών σεμιναρίων καθώς και εφαρμογή στην τάξη των καινοτόμων πρακτικών και τεχνικών .
Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα προσδοκούμε:
Για το σχολείο μας:
• Βελτίωση της δημόσιας εικόνας του σχολείου μας, έτσι ώστε αυτό να είναι ελκυστικό στους μαθητές.
• Εκμοντερνισμός του με σκοπό την αντιμετώπιση των προκλήσεων του 21ου αιώνα.
• Ευρωπαϊκή διάσταση με την ανταλλαγή καλών πρακτικών,
• Διεθνοποίηση και συνεργασία με ευρωπαϊκά σχολεία μέσω της πλατφόρμας e-twinning
Για τους εκπαιδευτικούς:
• Μύηση σε τεχνικές που θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν μεθόδους αποτελεσματικότερης διαχείρισης της τάξης.
• Προώθηση μαθητοκεντρικών παιδαγωγικών πρακτικών με τη χρήση εργαλείων του διαδικτύου, που θα αυξήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών.
• Ποιοτική αναβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και κατ΄επέκταση της σχολικής μονάδας.
• Συνεργασία, ανταλλαγή εμπειριών, καλών πρακτικών με εκπαιδευτικούς άλλων χωρών.
• Βελτίωση ικανοτήτων στις ξένες γλώσσες.
Απόκτηση δεξιοτήτων στις νέες τεχνολογίες.
Για τους μαθητές μας:
• Απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων μέσα από τη χρήση των ΤΠΕ
• Μάθηση σε ευχάριστο και φιλικό περιβάλλον
• Ενίσχυση θετικών στάσεων απέναντι στη μάθηση
• Βελτίωση της εικόνας και της αυτοεκτίμησης των μαθητών.
Εκδήλωση στο Γαλλικό Ινστιτούτο
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την υλοποίηση του εγκεκριμένου προγράμματος Erasmus +KA1 με τίτλο «Το σχολείο είναι εν…τάξει», η παιδαγωγική ομάδα του σχολείου μας παρακολούθησε την εκδήλωση με θέμα: "Το σχολείο της συμπερίληψης, μια πρόκληση για τις σύγχρονες κοινωνίες" , που πραγματοποιήθηκε στο Γαλλικό Ινστιτούτο στις 03.12.2018, ώρα 18.00΄ στο αμφιθέατρο Theo Angelopoulos στο πλαίσιο του κύκλου «Διαχείριση της διαφορετικότητας στο σχολείο» .
Έγινε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας στην οποία συμμετείχαν :
Ελένη Γαβριηλίδου (Κύπρος),
Monique Malique, (Γαλλία),
Jean-Claude Arevalo (Γαλλία),
Philippe Molderez (Βέλγιο),
Ιωάννης Μακρής (Ελλάδα), Στέλλα Μακρυγιάννη (Ελλάδα),
Όθων Μπουραντάς (Ελλάδα),
Μαρία Σουρανάκη (Ελλάδα)
με συντονίστρια της στρογγυλής τράπεζας τη Δρ. Δήμητρα Μακρή.
Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την έννοια του συμπεριληπτικού σχολείου , την αναγκαιότητά του προκειμένου να ενταχθούν παιδιά με ειδικές ανάγκες στο σχολικό περιβάλλον ενός «κανονικού» σχολείου , αλλά και τις επιπτώσεις-θετικές και αρνητικές- στη συμβίωση των μαθητών σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Τον διάλογο εμπλούτισε η συνδρομή της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου της Λευκωσίας, με πλούσια ερευνητική δραστηριότητα στο θέμα του σχολείου της συμπερίληψης.
Το 1ο Γυμνάσιο Καματερού συμμετείχε στο συζήτηση σε συνεργασία με το Ίδρυμα Προστασίας & Αποκατάστασης Παιδιών & Νέων με Νοητική Υστέρηση «Θεοτόκος» και τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία, «Εργαστήρι» και μας μετέφεραν τη δική τους εμπειρία από τη συνεργασία τους.
Εκπρόσωποι του γαλλικού συλλόγου APAJH που στηρίζει ενεργά την σχολική ένταξη των παιδιών με αναπηρία και συντονίζει το πρόγραμμα Erasmus + KAΙ Στροφή στο σχολείο της συμπερίληψης, μας μίλησαν για τη δημιουργία μίας πιλοτικής ενότητας κατάρτισης για εκπαιδευτικούς και βοηθούς.
Επίσης, συζητήθηκε η θέση των τεχνών στην πορεία των νέων ατόμων με αναπηρία: πως οι τέχνες μπορούν να αποτελέσουν μέσο για την συμπερίληψη; Η απάντηση στο ερώτημα δόθηκε με την προβολή ταινίας που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Extraordinary Film Festival, διεθνές φεστιβάλ μοναδικό στο είδος του από το Βέλγιο και αποτέλεσε μια πρόταση για το ευρύ κοινό, τους εκπαιδευτικούς και τα AμεΑ ,για να αξιοποιήσουν επιλεγμένα κινηματογραφικά έργα που παρουσιάζουν με θετική εικόνα τα άτομα με αναπηρία.