Δειγματική διδασκαλία Γ' Γυμνασίου

Δειγματική διδασκαλία - Κώστας Τζιβράς

Έναν νέο τρόπο βιωματικής και διαδραστικής προσέγγισης του αρχαίου ελληνικού δράματος σύστησε στο κοινό των μαθητών της Γ΄ Γυμνασίου ο συνάδελφος φιλόλογος Κώστας Τζιβράς στην διευρυμένη δειγματική διδασκαλία που πραγματοποίησε στις 25 Οκτωβρίου 2022 στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας.

Με όχημα τη δραματοποίηση του Προλόγου της Ελένης του Ευριπίδη, και αξιοποιώντας την τεχνική «δάσκαλος σε ρόλο» ο ίδιος με μια ομάδα μαθητών της Γ’ Γυμνασίου ανέδειξαν τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας, παρουσιάζοντας στο κοινό μια διασκευασμένη εκδοχή του αποσπάσματος. Γεφυρώνοντας το παρόν της ηρωίδας με το μυθολογικό της παρελθόν και τον υπερφυσικό τρόπο γέννησής της, πέτυχαν να εξάρουν την ιδιαιτερότητά της (μύθος, ήθος). Προκειμένου δε να επιτευχθεί η αναβίωση της σκευής του αρχαίου υποκριτή χρησιμοποιήθηκαν αντίγραφα της στολής και του οπλισμού του ήρωα (Τεύκρου) και του χιτώνα της πρωταγωνίστριας (όψις) καθώς και ο ανάλογος φωτισμός.

Προπάντων επιδιώχθηκε μια σύνδεση ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν σε μια προσπάθεια να «οικειοποιηθούν» οι μαθητές το έργο, να το κάνουν κτήμα τους συνδέοντάς το με την σημερινή πραγματικότητα. Η μουσική ως άχρονο είδος «λόγου» ανέλαβε να ρίξει αυτές τις γέφυρες: Σπανουδάκης, Θεοδωράκης, και οι διονυσιακοί ρυθμοί του Μαρκόπουλου παρέπεμπαν στην όρχηση των πανηγυριστών των Μεγάλων Διονυσίων (μέλος). Αξιοποιήθηκε επίσης η «επίσκεψις των ονομάτων» (Ελένη) και η αντίστιξη μεταξύ αρχετυπικών θεμάτων (άγνωστος στρατιώτης / φανερά και αφανή θύματα πολέμου / είναι και φαίνεσθαι) (διάνοια).

Ακολούθησε διάδραση με το κοινό με στόχο την ανάκληση γεγονότων-σταθμών που αφορούν την γέννηση του δράματος (διθύραμβος, Θέσπις). Ανακεφαλαιώνοντας και συνοψίζοντας ολοκλήρωσαν τη δράση με τον τρόπο που την άρχισαν – με τους ήχους της μουσικής. Σαφώς πρόκειται για μια μέθοδο με ευρεία απήχηση στους μαθητές λόγω του αντισυμβατικού της χαρακτήρα και της βιωματικότητας που ενέχει. Εξάλλου, όπως έχει ειπωθεί η ίδια «η Διδασκαλία είναι μια θεατρική παράσταση, που επαναπροσδιορίζει το παρελθόν, για να νοηματοδοτήσει το μέλλον» (Παπάνης, 2013).

Παναγιώτα Αλεξοπούλου

Συντονίστρια

 3

 2

Πρόσθετες πληροφορίες