Bιωματικά παιχνίδια σχετικά με την διαφορετικότητα.

IMG 1267 1

Την Παρασκευή 29/03/2019, στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας, πραγματοποιήθηκαν σε όλα τα τμήματα της Α΄ τάξης, από τη Σχολική Νοσηλεύτρια κ. Φράγκου Δήμητρα – Αμαλία, βιωματικά παιχνίδια σχετικά με τη διαφορετικότητα, αποδοχή και ενσυναίσθηση. Οι μαθητές συμμετείχαν με μεγάλο ενδιαφέρον και τους δόθηκαν βιωματικές καταστάσεις μέσα από τις οποίες ένιωσαν ότι οι ίδιοι βρίσκονται σε μια άλλη, «διαφορετική» κατάσταση.

1. Παιχνίδι ενσυναίσθησης για την έλλειψη της όρασης

Οι στόχοι μέσα από το παιχνίδι ήταν: Ενσυναίσθηση, αποδοχή της διαφορετικότητας, έκφραση συναισθημάτων, μετάδοση μηνυμάτων με τη γλώσσα του σώματος.

Κατά τη διαδικασία του παιχνιδιού δεν μίλαγε κανείς. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Ο ένας κράταγε τα μάτια του κλειστά και ο άλλος τον οδηγούσε γύρω στην αίθουσα ώστε να μην χτυπήσει κάπου (εμπόδια: καρέκλες, τσάντες). Ακολούθησε συζήτηση:

-Πώς αισθανθήκατε ως τυφλός;

-Πώς αισθανθήκατε ως οδηγός;

-Ποιο ήταν το δυσκολότερο για σας; Γιατί;

2.Παιχνίδι για την αποδοχή      

Οι στόχοι του παιχνιδιού ήταν: η κατανόηση της σχέσης μεταξύ γενίκευσης και στερεότυπων, αποδοχή της διαφορετικότητας, ενσυναίσθηση.

Χρειαστήκαμε τα εξής υλικά: λεμόνια, μήλα.

Διαδικασία:

α) Ζητήθηκε από τα παιδιά να περιγράψουν τα χαρακτηριστικά ενός λεμονιού (κίτρινο, στρογγυλό, πικρό, ξινό κτλ). Γράψαμε τις απαντήσεις στον πίνακα.

β) Τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρότερες ομάδες και δόθηκε στην καθεμιά από ένα λεμόνι. Ζητήθηκε να γνωρίσουν το λεμόνι τους εξετάζοντάς το, παρατηρώντας όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του χωρίς να το σημαδέψουν ή να το παραμορφώσουν με οποιονδήποτε τρόπο. Μπορούσαν να δώσουν στο λεμόνι τους ένα όνομα, να δημιουργήσουν μια ιστορία, να αρχίσουν να το προσωποποιούν, σαν να είχε προσωπικότητα.

γ) Ένα παιδί από κάθε ομάδα μίλησε στην ολομέλεια για το λεμόνι της ομάδας του και τους είπε την ιστορία του.

δ) Στη συνέχεια, τοποθετήθηκαν όλα τα λεμόνια στο κέντρο του κύκλου και ανακατεύτηκαν. Ζητήθηκε από κάποιο παιδί να έρθει να αναγνωρίσει και να πάρει το λεμόνι της δικής του ομάδας (αναμένεται ότι μετά τη δουλειά που έγινε, θα του είναι εύκολο).

ε) Τα παιδιά έβαλαν και πάλι όλα τα λεμόνια στο κέντρο του κύκλου. Τότε, φέραμε δίπλα τους ένα κόκκινο μήλο. Τα παιδιά ρωτήθηκαν αν αυτό το νέο φρούτο χωράει σε αυτό τον λεμονόκοσμο. Θέματα για τη συζήτηση:

-Γιατί ήταν τόσο εύκολο να αναγνωρίσετε το λεμόνι σας;

-Είχατε ποτέ γνώμη για κάποιο πρόσωπο που αναιρέσατε όταν τον/την γνωρίσατε;

-Είχε ποτέ κανείς γνώμη για σας και αναθεώρησε όταν σας γνώρισε;

-Γιατί τα στερεότυπα είναι επικίνδυνα;

 

Πρόσθετες πληροφορίες